Installera Besöksräknare
Detta upplever vi relativt ofta och det gäller för alla branscher och utgör en stor utmaning i den dagliga hanteringen av logistik vs underlättat kundflöde och kundfokus.
IMAS jobbar tillsammans med en kedja där det mesta gjordes korrekt av ledningen med gällande uppföljning av konverteringar, interna försäljningsaktiviteter och i arbetet med att skapa en miljö där människor hyllades för sina prestationer. Ändå verkade det som om det fanns en övre gräns för hur bra resultatet kunde bli.
Vi bestämde oss för att följa det "inre livet" i en av kedjans butiker.
På måndag morgon klockan 10, blev vi förvånade över att flera pallar med varor kördes in i butiken. Det var det mest ekonomiskt förnuftiga att ha lager i butiken (där kunderna var) för att få den kortaste vägen mellan leverantören och butiken
Detta förändrade direkt personalen från att vara säljare till lagerarbetare, eftersom de direkt såg att de ouppackade varor i butiken var i vägen för alla. Kundfokuset var bortblåst, nu var det dags att koncentrera sig på produkter, kartonger och omslagspapper. Å andra sidan kunde du inte göra det 100% heller, för trots allt var det kunder i butiken, så dessa två roller följde säljaren under hela dagen.
På eftermiddagen frågade vi om butikschefen hade lagt märke till hur många kunder som gick ut ur butiken utan att bli uppmärksammade. Svaret var att de kunde ju inte lämna varorna ouppackade.
Vi informerade butikschefen att cirka 60% av kunderna inte hade blivit uppmärksammade, och av de som de faktiskt hade pratat med, cirka 15% av de hade köpt något. Då förstod de att det var dags för ändrade rutiner eftersom detta inte bara var en måndagshändelse, så här var det varje gång det kom leverans.
Under denna vecka kunde vi konstatera att 80% av energin lades på "interna sysslor", varuhantering, pappersarbete, svar på huvudkontorets förfrågningar, samtal med andra kollegor / butiker och samtal från vänner och bekanta. Så var endast 20% kvar till försäljningsarbete och kundkontakt. Det är inte heller någon tröst att den största konkurrensfördelen du har är att de andra inte är bättre, de har samma mönster.
Vi skapade ett utrymme för "varumottagning" i butiken utanför hyllplatserna, tydligt synliga för alla kunder. Affischer hängdes med texter som "Ledsen för röran, mottagande av varor", "Ledsen för röran, nya artiklar" osv. Det var viktigt att det fanns en mängd olika variationer som kunde väcka kunders nyfikenhet.
Resultatet var att inte bara kunderna accepterade pallvaror, utan många frågade vad som kom in och köpte ofta direkt från pallen. Känslan av att du gjorde ett bra köp eller att du först var ute förstärkte köpupplevelsen.
Det är verkligen onödigt att påpeka att konverteringsgraden mycket snabbt överskred ambitionerna och målen, och inte minst fick medarbetarna bort frustrationerna över logistikfunktionen i butiken.
Variationen och personalens kreativitet gällande affischer gjorde att även de många stamkunderna märkte att det alltid var något nytt i butiken, som fångade deras intresse.
Med våra olika teknologi kan vi ge er värdefull fakta om:
-
Antalet kunder och när de kommer med kundräknare.
-
Hitrate vi kopplar samman data från kundräknaren med försäljningsdata och antalet kvitton.
-
Uppehållstid, med hjälp av wifi sensorer kan vi se hur länge kunderna är i butiken.
-
Vilka olika delar av butiken besöker kunderna och hur länge stannar de där
-
Antal kunder per säljtimma. Vi kopplar ert bemanningssystem tillsammans med vår portal xperio för att utläsa hur många kunder ni har per timma per säljare.
-
Capture rate. IMAS installera kundräknare på fasaden utanför butiken för att se hur många potentiella kunder som passerar er butik och hur många kunder som väljer att gå in i butiken.
-
Tracking - vi täcker hela butiken med 3D sensorer för att se exakt vart kunderna går, vilka delar de besöker, hur länge de står i kö, hur många som provar kläder och mycket mer.