Image by Heidi Fin

Besöksräknare KÖPCENTRUM

"IMAS förstod snabbt våra behov och vi har idag en väl fungerande lösning. Det är vi glada för"

Erik Nylund, teknisk chef, AMF-fastigheter

Räkna BESÖKARE OCH EFFEKTIVISERA KÖPCENTret

Vi jobbar sedan många år tillbaka tillsammans med några av Europas största köpcenter. För att hela tiden kunna utvecklas och förbättras behöver ett köpcenter bland annat veta antalet besökare, antal köpande kunder och hur besökarna rör sig på plats. Här går vi igenom några exempel på alla spännande möjligheter som finns när man arbetar med besöksräkning i ett köpcentrum.

Image by Priscilla Du Preez

Se hur besökarna rör sig

Besökare rör sig på olika sätt men det går snabbt att identifiera trender. Att ha tillgång till statistisk insamlad information om rörelsemönster och besökta platser är avgörande för att kunna erbjuda besökarna en bättre upplevelse i ett köpcentrum. Är det tillräckligt enkelt för besökaren att hitta till restaurangdelen? Hur påverkar de nya butikerna antalet besökare? I vilka zoner rör sig besökarna? Hur ser könsfördelningen och antalet vuxna samt barn ut?

Vill du prata mer med oss? Boka en demo eller ställ en fråga

Se antalet besökare i realtid i köpcentret

För ett köpcenter är det viktigt att veta hur många som just nu befinner sig inne i centret. I samband med Covid-19 är det många köpcenter och butiker som nu använder sig av den här tjänsten. ´´Med vår tjänst ser användaren direkt via webbportalen hur många besökare som är inne. Du kan exempelvis ange en gräns och få notifikationer när den nås. Informationen kan visas på skärmar eller så kan man använda sig av av stoppljus vid entréerna. 

Image by Erwan Hesry

"IMAS förstod snabbt våra behov och vi har idag en väl fungerande lösning. Det är vi glada för"

Erik Nylund, teknisk chef, AMF-fastigheter

Image by Brooke Cagle

Mät och arbeta tillsammans med butikerna

Vägen till ett framgångsrikt köpcenter bygger på många faktorer, en ingrediens är samarbete mellan köpcentret och dess butiker. Antingen kan man erbjuda butikerna rapporter och förbättringsaktiviteter för att öka försäljningen i en butik eller så kan man arbeta i nära samarbete med butiken. Ju tätare samarbete i mellan alla aktörer i köpcentret desto bättre förutsättningar skapas. Med hjälp av validerad information från besöksräknare blir det enklare att fatta beslut som i slutändan skapar bättre butiker och en optimal butiksmix.

Image by Ryoji Iwata

MÄT HUR MÅNGA SOM passerar

Capture rate = (ANTAL besökare) / (ANTAL passerande)

För många köpcenter är det viktigt att veta hur många som passerar utanför den, då får man tillgång till köpcentrets capture rate. Med det här nyckeltalet kan centret enkelt se hur förändringar påverkar antalet besökare, det kan vara egna förändringar som skyltning, marknadsföring eller förändringar som görs utanför köpcentrumet och som påverkar antalet passerande människor. 


Konverterings-grad – ANDEL KÖPANDE BESÖKARE

Förutom att mäta hur många som gick in i köpcentret eller gick förbi, kan det vara intressant att ta reda på hur många besökare som faktiskt köpte något i centret. Detta kallas konveteringsgrad (hit-rate),  med det här nyckeltalet vet du hur stor andel av köpcentrets besökare som faktiskt köper något. Att arbeta med konverteringsgraden har visat sig vara en mycket effektiv metod för produktivitetsökningar, under årens lopp har vi sett betydande intäktsvinster för butiker som arbetar med detta.

Exempelvis kan med vår personalplanerare schemalägga personalen utifrån data på antal besökare och planerad försäljning under dagen (målbild), samt följa upp planerad mot faktiskt försäljning. 

Image by Patrick Tomasso

Allt via vår WEBBPORTAL XPERIO

Via vår webbapplikation Xperio är det enkelt för användaren att plocka fram rapporter som visar just det här – per timme, dag, vecka, månad och år. Det är också enkelt att se vilka tider och veckodagar som flest besökare kommer till köpcentret. Information om antalet besök och besöksflöden är dels viktigt i samband med etablering av nya butiker och för att kunna utveckla för de befintliga butikerna. 

Staff_planner.png

NÅGRA AV VÅRA KUNDER

 
K1600_LED-Matrix-Display-PMD1-(Photo-B).

IMAS PARKERINGS-SYSTEM

IMAS parkeringssystem - Car Parking Guide System (PGS) - är ett mycket pålitligt och kostnadseffektivt parkeringsguidesystem för köpcenter och parkeringshus. Tack vare få sensorer, en robust och välbeprövad teknik kan vi erbjuda en kostnadseffektiv lösning. 

CITAT FRÅN KUNDER

Customer_real_time.jpg
“IMAS förstod snabbt våra behov och vi har idag en väl fungerande lösning. Det är vi glada för
 
Vår personal är hela tiden i direktkontakt med systemet. Det handlar om att vara måna om våra besökare och undvika trängsel. Det är väldigt viktigt för oss att kunna agera så snabbt som möjligt. ”

Erik Nylund, teknisk chef, 

AMF Fastigheter

KONTAKTA OSS IDAG

Välkommen att boka en presentation, ett möte eller ställ en fråga.