top of page

Blogg: 3 tips till retailers

Här tipsar vi om hur du kan ta kontroll över butikens försäljning med hjälp av statistik och lite sunt förnuft. Längre ner länkar vi till vår retail-guide som är en fortsättning på den här artikeln.

1: Ta reda på butikens säljandel

Ingen kan sälja till alla. Man brukar säga att en butik säljer till 10-20% av alla kunder som går in i butiken, men det skiftar bland annat beroende på pris, plats, produkt och påverkan.


Det spelar mindre roll om butikens nuvarande säljandel anses vara bra eller dålig, det viktiga är att känna till den. Syftet med att arbeta med besöksdata är att förstå den nuvarande situationen och förbättra den.


2:Ta reda på när du har besökare

Det finns perioder under en dag eller en vecka som säljandelen är hög och det finns perioder då den är låg. Du behöver inte sälja till samma andel av kunder varje timme, varje dag.

Det handlar om att förstå när och under vilka omständigheter din butik presterar som bäst, detta kommer att hjälpa dig att maximera dina insatser för att konvertera fler besökare till köpande kunder.

3:Använd siffrorna i praktiken

När du är medveten om din kundbas och din försäljningsandel. Vad gör du med det, hur kan du öka dina försäljningsinsatser? Det är nu det praktiska genomförandet börjar.


Det här kan du utförligt läsa om i vår guide "konvertera besökare till kunder". Du kommer snabbt kunna mäta förändringar och se resultat.


bottom of page