25 oktober 2012 öppnade Emporia, ett av de största och modernaste köpcentrumen i Skandinavien.
Medarbetare från företaget Klepierre som äger och driver 374 köpcentrum i Europa (bland dessa köpcentrumet Emporia), var och träffade IMAS i Malmö sommaren 2012. Vi presenterade en lösning som gör det möjligt för Köpcentrumet att understödja varje butik med syfte att öka deras produktivitet. Trots allt är det butikernas försäljning som bestämmer varje köpcentrums framgång.
Förutom att mäta antal besökare in till Emporia, som idag är mer eller mindre standard i Europa, så ville de också mäta trafikflödet mellan de 4 etagen, besök till alla 200 butiker och restauranger. Statistiken skulle samtidigt förhålla sig till omsättning för varje butik, antal kvitton, konverteringsgrad på dagsnivå och kategorinivå. Köpcentrumet önskade sig ett standardiserat sätt att utvärdera produktiviteten i sina butiker och trafikflödet som genereras av aktiviteter och marknadsföring.
En sak är att implementera ett verktyg för att mäta butiksupplevelsen, det är ganska enkelt. En helt annan utmaning är det att hitta lösningar som tillfredsställer arkitektoniska, tekniska och datamässiga krav och samtidigt sätta en ny standard för hur branschen använder kundräknare.
Butiksmätningen skulle vara dold och fällas in i fronten till varje butik. Vi valde att använda radarteknologi och varje sensor döljs helt av två lager gips. Radarsensorerna är ensamma om att klara detta krav. Sammanlagt installerades nästan 800 radarsensorer och 200 centraler för butiksmätning, varje butik får kommunikation och ström via en slinga som går förbi varje butiksfront.
Vid gångarealer, rulltrappor och hissar installerades över 80 st 3D kameror för att mäta kundrörelser.
Några exempel på vad Emporias ledning nu vet:
Vilka vägval besökarna gör
Förhållandet mellan yttervarv och innervarv
Zonmätning, och butikernas andel av dessa
Top 10 av besök, produktivitet och omsättning
Besökstal presenterade visuellt på planritning
Produktivitetsrapport över alla butiker och kategorier
Hur många som använder Servicecentret
IMAS ansvarar för hämtning av besöksstatistik, underhåll av statistiken och uppgradering av det tekniska och gör det genom egen server innanför Emporias brandvägg.
"Jag är övertygad om att på det sätt som Emporia nu arbetar med sitt köpcentrum kommer att vara standard i framtiden. Det räcker inte längre att definiera köpcentrumens uppgift som att få in tillräckligt med besökare innanför dörrarna. Alla butiker är beroende av varandra och det krävs inte mer än ett par «misslyckade butiker» för att hela området skall lida." – Peter Nicolaus, CEO IMAS Group
Fördelen med banbrytande projekt som kräver nya lösningar, är att vi som leverantörer måste tänka utanför ramarna. Det har vi verkligen gjort denna gång.
IMAS har med bas i Emporia projektet utvecklat en teknisk skalbar struktur för komplett mätning av köpcentrum. Ryktet om Emporia och sättet att arbeta går som en löpeld genom Europa, vi får dagligen förfrågningar om liknande lösningar allt från gallerior med 20-talet butiker upp till gigantiska köpcentrum med över 300 butiker.
En sak är säker, Emporia är inte det sista köpcentrumet med detta verktyg!
Comments