top of page

Grandpa "backar upp" magkänslan med besöksräkning


Grandpa's butik i centrala Stockholm, Gamla Brogata, är utrustad med besöksräknare.

Butikskedjan Grandpa har funnits i 18 år och är en av Sveriges mest etablerade mini-butikskedja med fokus på mode och heminredning. För att ta nästa steg i utvecklingen satsar nu kedjan på att besöksräknare från IMAS. – Vill vi backa upp magkänslan med besöksräkning även för våra fysiska butiker, säger VD Jonas Skommevik.


Jonas är sedan april vd för butikskedjan som har butiker i Stockholm, Malmö och Göteborg. Han berättar att det är ganska ovanligt med fysiska besöksräknare för den här typen av mindre livsstilsbutiker.


– Det är nog så att man mer går på magkänslan skulle jag säga. Online är det en självklarhet att känna till sitt besöksdata och varför skulle det inte vara det även för fysiska butiker, nu gör vi slag i saken och börjar samla in besöksdata även från våra fysiska butiker, säger Jonas.


Information från besöksräknare hjälper till att skapa struktur

Grandpa har idag fyra fysiska butiker och en e-handelsbutik. Jonas, som själv har ett förflutet från onlinevärlden, berättar att kedjan har många bra saker som man vill få mer kontroll över.


– För oss är kreativiteten och magkänslan viktigt men vi vill kunna backa upp den av faktiska data. När vi kombinerar de här tror jag att vi kommer kunna göra vårt jobb enormt mycket bättre och också vara mer kreativa. Vi vill med hjälp av struktur och data skapa ännu större frihet, säger Jonas.


Grandpa tittade runt på marknaden för besöksräknare och valet föll på IMAS, bland annat för IMAS flexibilitet och vana att arbeta med kunder i den här storleken.


– Vi är inte så stora men det har varit lätt för oss att komma i gång och börja räkna våra besökare.


Data om antalet besökare i augusti gav en aha-upplevelse

– När vi tittade på besöksdatat för augusti månad (den första hela månaden) så blev det en aha-upplevelse. Vi har bara börjat men med hjälp besöksdata har vi redan kunnat dra värdefulla analyser och slutsatser.


Koppla informationen från besöksräknarna med kassasystemet

Under hösten kommer Grandpa att koppla informationen från besöksräknarna med sitt kassasystem för att enkelt kunna följa och jobba med de viktigaste kpi:erna, där förutom antalet besökare, bland annat konverteringsgrad och storlek på varukorg ingår.


Om IMAS

IMAS förser köpcentrum, butiker, retailkedjor, städer och offentliga aktörer med information om antalet besökare, rörelsemönster och mer avancerad statistik om kön, ålder och uppehållstid. Våra tjänster har varken bidningstid eller några startavgifter. Kontakta oss så berättar vi mer.

bottom of page