Herbarium Shopping Centre i Stavanger, Norge, har använt IMAS analytiska plattform Xperio sedan hösten 2019. Förra året ökade köpcentret sina besök med 28 % och hade totalt 1,2 miljoner besökare, vilket är ett av det bästa sifforna i regionen för köpcenter i samma storlek. Vi frågade centrumchef Sigve Mydland hur de använder sin besöksdata, som bland annat inkluderar konverteringsgrad.
Nära Stavangers centrum ligger det nyrenoverade shoppingcentret Herbarium. För tre år sedan totalrenoverades köpcentret och i samma veva började centret använda IMAS-tjänster.
Idag tar köpcentret emot fler besökare än någonsin och dagligen används besöksdata.
– Vi använder det flitigt och på daglig basis, exempel är det ett måste att ha med sig när vi pratar med nya butiker och potentiella hyresgäster, de frågar alltid vilka ingångar som används och hur trafiken är just där.
På grund av byggnadsarbeten i gatan nedanför har köpcentret fått tillgången med bil reducerad med 50% det senaste året till vår parkering.
Trots detta kommer besökarna till centrum i en jämn och ökande ström.
– Våra kunder har fått 1 timmes gratis parkering i vårt parkeringshus, vilket inte är särskilt vanligt här Norge inne i en stadskärna. Detta har marknadsförts i en rad olika kanaler vilket har gjort att beläggningen på vår parkering är på samma nivå som tidigare trots begränsad tillgång för bilar.
Köpcentret Herbarium hade förra året hela 1,2 miljoner besökare, vilket är mycket bra med sina endast 20, men noga utvalda, butiker.
– Baserat på besöksdata är vi den mest populära shoppingdestinationen i vår region. Vi har ett bra läge ett stenkast från restauranger och det övriga centrumlivet, och vi har en bra butiksmix, det gör oss populära.
"Konverteringsgraden är mycket intressant för oss"
I Norge är alla butiker och köpcentrum skyldiga att månadsvis samla in och redovisa sin omsättning. I IMAS analysplattform Xperio kombineras försäljnings- och besöksdata, vilket gör att ett stort antal produktivitetsanalyser kan köras, exempelvis köpcentrumets KPI.
– Vår konverteringsgrad är för närvarande 80 % (8 av 10 besökare gör ett köp). Vi har till exempel en av två vinmonopolbutiker här i centret, och den lockar många kunder. Det är väldigt intressant att övervaka konverteringsgraden för hela centret för att se till att vi är på rätt spår.
Besöksdata har många användningsområden
Besöksdata delas med alla butiker i köpcentret och används bland annat på medlemsträffar, besöksdata används även för att få ökad synlighet i media.
– Till exempel nämnde lokaltidningen nyligen att köpcentret går bra trots att framkomligheten med bil har minskat.
Mycket nöjd med IMAS tjänster
Ser man framåt och in i 2023 är Sigve, trots stigande inflation, optimistisk och kan ännu inte se några tecken på att besöksflödet avtar.
– Vi är bara ett par veckor in på det nya året, men vi har fler besökare jämfört med förra året vid samma tidpunkt. Dyra produkter kan vara svårare att sälja men än så länge har vårt köpcenter inte sett någon nedåtgående kurva.
Sigve har använt IMAS tjänster i över tre år och är mycket nöjd
– Oavsett hur stor eller liten uppgiften är svarar IMAS alltid snabbt och är ivriga att hjälpa till. Jag är mycket nöjd med IMAS och de tjänster de erbjuder så att vi dagligen kan övervaka och arbeta med vår besöksdata.
Kommentare