• Hjalmar Brage

Smart besöksräkning förbättrar för Universeums besökare

Universeum är nordens största science center och lockar varje år 600 000 besökare. Och för att kunna erbjuda ännu bättre utställningar valde man i höstas att börja räkna sina besökare med hjälp av besöksräknare som bygger på 3D-teknik.



- Det är viktigt för oss att ständigt förbättra våra gästers upplevelse. Då är information om när våra besökare kommer och vart de går viktig data, berättar Christa Törn-Lindhe som jobbar som senior projektledare på Universum.


Nu när systemet varit på plats under en tid kan man också konstatera att informationen man samlar in faktiskt gör skillnad.


- Vi kan idag erbjuda våra gäster en ännu bättre upplevelse. Vi vet var och när vår personal behövs vilket också gör oss mer resurseffektiva - och som i sin tur ger vårt science center bra input vid nyutveckling av produkter och lärmiljöer.


Informationen och statistiken hanteras sen via en webbportal eller en app.


- Via IMAS webbportal kan jag enkelt plocka ut den statistik och data jag behöver för att exempelvis kunna jämföra gästantal mellan olika perioder, säger Christa.


Hur räknar man egentligen alla besökare?

Man monterar 3D-sensorer (besöksräknare) i taket som fungerar på ungefär samma sätt som det mänskliga ögat. En processor utför hundratals beräkningar på synfältet varje sekund för att kunna identifiera att en människa passerar. Med hjälp av AI kan de till och med avgöra om det är en man eller kvinna, ett barn eller en vuxen. Trots detta sparas ingen information om enskilda besökare, utan allt som sparas är klockslag och koordinater. Det är väl smart? Systemet skyddar den personliga integriteten och följer alla krav som kommer med GDPR.


Här kan du läsa mer om IMAS analysverktyg Xperio.


Läs mer om hur besöksräknarna fungerar

IMAS_logo_150px.png
SITEMAP
KONTAKT

th@imas.net

+46 734 11 62 90

 

IMAS Sweden AB

Vällebergsvägen 19

45930 Ljungskile

Org.nr. 556723-9552

SOCIALT
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon

© 2020 Integrated Marketing & Analysis Systems Sweden AB