StartBesöksräknare – Varför besöksräkning

Hur går man tillväga och hur gör man konkret?

Innan du investerar i något börja med att svara på frågorna varför ska ni egentligen arbeta med besöksräkning, vilken nytta har ni av att räkna besökare eller följa deras rörelsemönster?

 

Vem har kommer använda den här informationen och vem kommer ansvara för att följa upp rapporterna som finns i analysverktyget? Om man har bestämt sig för att det är en bra idé att börja mäta så handlar det bara om att komma igång och börja testa sig fram.

 

Med våra paket är det enkelt att komma igång, vi har varken startavgifter eller bindningstider. Nedan kan du läsa om olika av besöksräknare:

Image by Emily Morter
Image by Ryoji Iwata

Varför besöksräkning?

Besöksräkning handlar om att analysera och förbättra

 

Vi på IMAS har arbetat med besöksräkning i mer än 30 år och för oss handlar besöksräkning om att vilja lära sig mer om besökarna och hur de rör sig. Med hjälp av besöksräknare, ett analysverktyg och ett öppet tillvägagångssätt prövar man sina teorier genom att mäta och försöka förstå orsaken till förändringarna som sker. Det tycker vi är roligt! 

Image by Jacek Dylag
Image by Markus Spiske

Besöksräkning bygger på ett VETENSKAPLIGT TILLVÄGAGÅNGSSÄTT

Oavsett om man forskar inom kemi eller driver ett varuhus är nyckeln till utveckling ett öppet och vetenskapligt tillvägagångssätt. Eftersom det är ofrånkomligt att vara helt opartisk använder besöksräkning sig av mätningar för att försöka förstå omvärlden, precis som vilket vetenskapligt angreppssätt som helts. 

Statistisk insamlad information tar inte hänsyn till känslor eller åsikter. Det är därför butiker och offentliga aktörer arbetar med besöksräkning och samlar in och analyserar information om besökare och kunder.

Image by Priscilla Du Preez

bättre besöksupplevelse och ökad vinstmarginal

Den som vill börja med besöksräkning kan exempelvis starta med att mäta hur många besökare verksamheten eller platsen har, man kan också välja att fördjupa sig med en gång eller så räcker det med att mäta en sak. Allt beror på verksamhetens behov. I vårt egna analysverktyg Xperio kan man enkelt se hur många som är män respektive kvinnor, samt hur många som är barn och vuxna.

 

Vill man mäta hur många som går förbi butiken eller lokalen sätter man upp en extra besöksräknare som räknar antalet passerande utanför entrén. Då får vi tillgång till ett nyckeltal som kallas för capture rate. När vi tar reda på hur stor del av våra besökare som handlar något eller genomför en önskad handling kallas det för konverteringsgrad (hitrate).  Några kanske vill veta hur länge besökarna stannar inom en viss yta, det kallas uppehållstid (dwell time). Det här är bara några exempel på mätningar som kan ligga till grund för beslut som kan öka besöksupplevelsen och vinstmarginalen.

BESÖKSRÄKNing UTAN BIDNINGSTID

Vi har gjort det enkelt för dig och inkluderat allt som du behöver för att snabbt  komma igång med besökräkning. Personlig service, support och underhåll ingår till en fast månadskostnad. 

Image by Leone Venter
Xperio_dashboard.png

Öppet
API

besöksräkning i vår EGEN WEBBPORTAL

Genom vår Xperio-webbapplikation är det enkelt för användaren att producera rapporter med besökarstatistik efter timme, dag, vecka, månad och år. Det är också lätt att se vilka tider och vardagar de flesta besökare kommer till butiken.

 

Öppet api

Xperio har ett väldokumenterat API med möjlighet att ansluta dina egna applikationer för att hämta och skicka data till och från system.

Här finns vi

Med över 30 000 installationer och flera hundra kunder spridda över Europa och Sydostasien har vi etablerat starka relationer med våra kunder och leverantörer. Huvudkontoret för vår nordiska verksamhet finns i Sverige, huvudkontoret för Europa i Tyskland och för Syd-Sydostasien i Indonesien.

30 000+
INSTALLATIONER

VÅRA KUNDER

Vi har turen att hjälpa flera av de bästa i branschen med besöksräkning. Här är några som vi arbetar tillsammans med

KONTAKTA OSS IDAG

Välkommen att boka en presentation, ett möte eller ställ en fråga.