top of page

Varför retailers blir vinnare när vi kombinerar sälj- och besöksdata

Uppdaterat: 17 aug. 2022

I det här blogginlägget går vi igenom varför butiker, köpcentrum och offentliga institutioner ska veta hur många besökare de har, samt varför försäljningsdata kombinerat med besöksdata är en vinnare även på den fysiska arenan.

Intresset för att samla in information om antalet besökare har ökat dramatiskt under de senaste 30 åren. När vi på IMAS började räkna människor och kunder på 90-talet använde vi oss av radarsensorer. Idag är det andra teknologier som dominerar inom besöksräkningen, som till exempel WiFi-teknik och kamerasensorer med intelligenta AI-funktioner.


Grunderna för besöksräkning och retail är samma

Trots att tekniken ser lite annorlunda ut idag, är grunderna för att lyckas med besöksräkning inom retail detsamma: Ta reda på trafiken till butiken, samla in data från kassorna, analysera informationen, gör prognoser och försök sen att identifiera avvikelser. Gör vi detta kommer vi att kunna styra försäljningen i butiken på ett helt annat sätt.


Förutsäg trafiken till butiken med mycket hög sannolikhet

Med den här information tillgänglig kan man börja analysera trafiken och försäljningen timme per timme. Inom kort kommer vi med mycket stor sannolikhet kunna förutsäga hur mycket trafik som kommer in i butiken timme för timme, dag för dag.


Prognostisera butikens konverteringsgrad

När vi även tar och använder oss av försäljningen från kassorna kommer vi nu att kunna göra prognoser på hur försäljningen kommer att se ut, timme för timme i butiken. Vi kommer att kunna se hur stor andel av beskarna som genomför ett köp, dvs butikens konverteringsgrad.


Besök och köp sker i förutsägbara mönster

Varje vecka kommer ungefär samma procentandel att besöka butiken. Besöksnivåerna kan variera något från vecka till vecka, och säsongsvariationer kommer också att påverka det totala, men veckodagarna kommer att vara relativt lika.


Vi kommer också att upptäcka att samma regelbundenhet dyker upp när vi ser statistiken per timma. Andelen kommer inte alltid vara samma, men stabil nog så att vi kan göra mycket goda prognoser. Detsamma gäller konverteringsgraden, vi kommer snabbt att kunna identifiera mönster här.


Hur du tar kontroll över försäljningen i butiken – en steg-för-steg-guide för detaljhandeln

Nu när vi känner till vår kundbas och försäljningsandel. Vad gör vi med det? Hur förbättrar vi försäljningen och konverteringsgraden? Läs mer i vår retailguide om hur vi omvandlar besökare till köpande kunder.


bottom of page