Från bortglömd till värdefull KPI: Hur Bærums kommun använder besöksdata
I Stor-Oslo-regionen ligger Bærum, landets femte största kommun med en befolkning på närmare 130 000 invånare. Bærums kommun är en...
Här går vi igenom den viktigaste termologin samt hur man räknar ut KPI:erna när man arbetar med retail- och besöksanalys. Vad var det som gjorde att vi ökade eller minskade antalet besökare den här veckan?
Målet är att identifiera avvikelser för att kunna förbättra besöks- och kundupplevelsen.
Det är viktigt att notera att vi skiljer mellan en besökare (en person som besöker verksamheten/området) och en kund (en besökare som genomför ett köp).
1
Först behöver vi samla in information för att kunna göra analyser och förbättringar. Här är exempel på information en verksamhet kan samla in för att arbeta med besöksanalys.
Nummer ett inom besöksanalys och besöksräkning. Det är här vi börjar vår besöksräkningsresa.
Ger oss svaret på hur många som går förbi (total antal passerande) utanför verksamheten och som exponeras för varumärket.
Kallas även kundresa. Vi använder denna KPI för att analysera hur ytor i butiken/besökscentret används.
2
Sen samlar vi in all nödvändiga försäljningsdata för att kunna skilja mellan antalet besökare och antalet kunder.
Kunder
Antalet avslutade kvitton berättar hur många kunder butiken har haft.
Försäljning
Ger oss den totala mängden försäljning för verksamheten.
Antal sålda varor
Antalet varor som är registrerade på avslutade kvitton
3
KPI:er
När vi har data om antalet besökare och verksamhetens försäljning kan vi använda en KPI för att mäta och visa hur effektivt affärsmålen uppnås.
(sålda enheter / antal kvitton)
En av de mest använda KPI:erna inom detaljhandeln. Storlek på varukorgen avser värdet av antalet produkter som säljs i ett köp.
(butiksbesökare) / (passerar förbi butiken) x 100
När vi vet antalet personer som kommer in i butiken och dividerar det med antalet personer som passerar butiken, har vi capture raten. Capture rate = (butiksbesökare) / (passerar förbi butiken)
Antal transaktioner / totalt antal besökare x 100
Konverteringsgraden berättar för oss hur stor procentandel av besökare som har gjort ett köp och hjälper oss att skilja mellan antalet besökare och antalet betalande kunder.
Kolla in vår fördjupande artikel om konverteringsgraden här.
(totalt antal försäljningstimmar / antal besök) = antal besökare per timme
-> (60/antal besökare per timme)
Access raten visar hur tillgänglig personalen är i förhållande till antalet besök i butiken.
Exempel: 2 personer arbetar 8 timmar var och det är 400 besökare den dagen. Var och en av dem ska då betjäna 25 besökare i timmen. Antalet besök delas med 60 per anställd, vilket innebär att du har i snitt 2,4 minuter för varje besökare.
(totalt antal försäljningstimmar / totalt antal kunder x 100)
Liknar access rate men istället berättar det hur tillgänglig personalen är jämfört med antalet kunder i butiken.
(totalt antal besökare/total uppehållstid)
Berättar hur lång tid en besökare har tillbringat i ett visst område i butiken/byggnaden. Uppehållstid har alltid varit ett viktigt nyckeltal och en drivkraft för ökad försäljning. Idag är det också ett viktigt verktyg för att mäta kundupplevelsen – om besökarna stannar längre kan det vara en indikator på att besökarna uppskattar besöket, eller att det är för långa köer.
Omsättning/m2
KPI:n visar vad butikernas omsättning per kvadratmeter är. Kan exempelvis vara användbart när man jämför olika platser med varandra, eller när man ska effektivisera golvytan.
Kund/m2
Den här KPI:n som talar om för oss hur många kunder butiken har jämfört med butikens kvadratmeteryta.
Försäljning/m2
KPI:n visar vad butikernas försäljning per kvadratmeter är. Kan exempelvis vara användbart när man jämför olika platser med varandra, eller när man ska effektivisera golvytan.
Besök/m2
Hur många besökare befinner det sig per kvadratmeter? Detta är också användbart när du gör jämför ytor/platser mot varandra.
BLOGG
Med över 30 000 installationer och flera hundra kunder spridda över Europa och Sydostasien har vi etablerat starka relationer med våra kunder och leverantörer. Huvudkontoret för vår nordiska verksamhet finns i Sverige, huvudkontoret för Europa i Tyskland och för Syd-Sydostasien i Indonesien.
Hos oss kan du köpa besöksräknare eller skaffa ett abonnemang med en fast månadsavgift där allt ingår så att du enkelt kan göra besöksanalyser, utan bindningstid eller startavgifter.