Smiling woman

Hur mar räknar ut KPIer för retail och besöksräkning

Här går vi igenom den viktigaste termologin samt hur man räknar ut KPI:erna när man arbetar med retail- och besöksanalys. Vad var det som gjorde att vi ökade eller minskade antalet besökare den här veckan? 

Målet är att identifiera avvikelser för att kunna förbättra besöks- och kundupplevelsen.


Det är viktigt att notera att vi skiljer mellan en besökare (en person som besöker verksamheten/området) och en kund (en besökare som genomför ett köp).
 

1

Besöksdata

Först behöver vi samla in information för att kunna göra analyser och förbättringar. Här är exempel på information en verksamhet kan samla in för att arbeta med besöksanalys.

Trafik/antal besökare

Nummer ett inom besöksanalys och besöksräkning. Det är här vi börjar vår besöksräkningsresa.

Förbipasserande (passers-by)

Ger oss svaret på hur många som går förbi (total antal passerande) utanför verksamheten och som exponeras för varumärket.

Besöksflöde

Kallas även kundresa. Vi använder denna KPI för att analysera hur ytor i butiken/besökscentret används.

2

Försäljningsdata

Sen samlar vi in all nödvändiga försäljningsdata för att kunna skilja mellan antalet besökare och antalet kunder.

Kunder

Antalet avslutade kvitton berättar hur många kunder butiken har haft.

Försäljning

Ger oss den totala mängden försäljning för verksamheten.

Antal sålda varor

Antalet varor som är registrerade på avslutade kvitton

3

KPI:er

När vi har data om antalet besökare och verksamhetens försäljning kan vi använda en KPI för att mäta och visa hur effektivt affärsmålen uppnås.

Storlek på varukorg (basket size) 

(sålda enheter / antal kvitton)

En av de mest använda KPI:erna inom detaljhandeln. Storlek på varukorgen avser värdet av antalet produkter som säljs i ett köp.

Capture rate 

(butiksbesökare) / (passerar förbi butiken) x 100

När vi vet antalet personer som kommer in i butiken och dividerar det med antalet personer som passerar butiken, har vi capture raten. Capture rate = (butiksbesökare) / (passerar förbi butiken)

Konverteringsgrad

Antal transaktioner / totalt antal besökare x 100

Konverteringsgraden berättar för oss hur stor procentandel av besökare som har gjort ett köp och hjälper oss att skilja mellan antalet besökare och antalet betalande kunder. 


Kolla in vår fördjupande artikel om konverteringsgraden här.

Access rate

(totalt antal försäljningstimmar / antal besök) = antal besökare per timme 

-> (60/antal besökare per timme)

Access raten visar hur tillgänglig personalen är i förhållande till antalet besök i butiken. 


Exempel: 2 personer arbetar 8 timmar var och det är 400 besökare den dagen. Var och en av dem ska då betjäna 25 besökare i timmen. Antalet besök delas med 60 per anställd, vilket innebär att du har i snitt 2,4 minuter för varje besökare.

Kunder/försäljningstimmar

(totalt antal försäljningstimmar / totalt antal kunder x 100)

Liknar access rate men istället berättar det hur tillgänglig personalen är jämfört med antalet kunder i butiken.

Uppehållstid eller Dwell time

(totalt antal besökare/total uppehållstid)

Berättar hur lång tid en besökare har tillbringat i ett visst område i butiken/byggnaden. Uppehållstid har alltid varit ett viktigt nyckeltal och en drivkraft för ökad försäljning. Idag är det också ett viktigt verktyg för att mäta kundupplevelsen – om besökarna stannar längre kan det vara en indikator på att besökarna uppskattar besöket, eller att det är för långa köer.

Omsättning/m2

KPI:n visar vad butikernas omsättning per kvadratmeter är. Kan exempelvis vara användbart när man jämför olika platser med varandra, eller när man ska effektivisera golvytan.

Kund/m2

Den här KPI:n som talar om för oss hur många kunder butiken har jämfört med butikens kvadratmeteryta.

Försäljning/m2

KPI:n visar vad butikernas försäljning per kvadratmeter är. Kan exempelvis vara användbart när man jämför olika platser med varandra, eller när man ska effektivisera golvytan.

Besök/m2

Hur många besökare befinner det sig per kvadratmeter? Detta är också användbart när du gör jämför ytor/platser mot varandra.

Kolla in vår retail-guide

En guide för retail och visitor analytics. Ta kontroll över försäljningen i butiken och omvandla fler besökare till köpande kunder. Se förändringar efter 4 veckor. 

Help Center

BLOGG

Internationell NÄRVAR0

Med över 30 000 installationer och flera hundra kunder spridda över Europa och Sydostasien har vi etablerat starka relationer med våra kunder och leverantörer. Huvudkontoret för vår nordiska verksamhet finns i Sverige, huvudkontoret för Europa i Tyskland och för Syd-Sydostasien i Indonesien.

30 000+

INSTALLATIONER

Hur kan vi hjälpa dig?

Hos oss kan du köpa besöksräknare eller skaffa ett abonnemang med en fast månadsavgift där allt ingår så att du enkelt kan göra besöksanalyser, utan bindningstid eller startavgifter.

person.png
Xovis besöksräknare_IMAS.png

Kontakta oss

Kontakta oss om du vill omvandla fler besökare till nöjda köpande kunder.