Besöksräknare för butiker

Besöksräknare Butik

RÄKNA, förstå och Effektivisera butiken 

Om man vill utveckla sin butik och göra den mer effektiv behöver man kunna mäta och följa upp arbetet som man gör. På den här sidan lyfter vi fram exempel på värdefull information som man använda sig av när man satsar på kundräknare och besöksräknare i butiker, bland annat nyckeltal som capture rate och konverteringsgrad. 

 

Oavsett om ni vill börja mäta idag eller redan har gjort det i många år har vi lösningar och tjänster som passar era behov. Med hjälp av informationen från besöksräknare skapar man bättre förutsättningar för att kunna fatta beslut som leder till bättre besöksupplevelse och ökad försäljning.

Effektivisera butik med en besöksräknare

RÄKNA antalet besökare i butiken

Det första steget för att kontrollera och förbättra försäljningen i din butik är veta hur många kunder som kommer in genom dörrarna. Om man inte har ett normalläge att utgå ifrån är det omöjligt att säga vilka förändringar som faktiskt ger resultat.

 

Visst kan man använda sin erfarenhet och fråga personalen, men att enbart förlita sig på den här typen av information ger inte ett tillräckligt rättvisande resultat för den som verkligen vill lyfta på stenarna och utveckla sin verksamhet. För att lyckas inom detaljhandeln krävs ett vetenskapligt tillvägagångssätt.

Vill du prata mer med oss? Boka en demo eller ställ en fråga

Capture rate – ett värdefullt verktyg

Börja med att mäta hur många besökare butiken har. Ju fler dagar du mäter desto tydligare blir besöksmönstret. Kanske har ni redan börjat räkna hur många män respektive kvinnor som passerar genom dörrarna, eller tittar på hur många som är barn respektive vuxna.

Capture rate = (ANTAL besökare) / (ANTAL passerande)

Vill man på allvar förstå sin butik så ser man även till att mäta antalet människor som passerar utanför butiken, då får man tillgång till butikens capture rate. Med det här nyckeltalet kan butiken enkelt se hur förändringar påverkar antalet besökare, det kan vara egna förändringar som skyltning, marknadsföring eller förändringar som görs utanför butiken och som påverkar antalet passerande människor. 


Bra besöksräknare för butiker
Ta reda på antalet besökare med en besöksräknare

Konverterings-grad – ANDEL KÖPANDE BESÖKARE

Förutom att mäta hur många som gick in i butiken eller gick förbi, kan det vara intressant att ta reda på hur många besökare som faktiskt köpte något i butiken. Detta kallas konveteringsgrad (hit-rate),  med det här nyckeltalet vet du hur stor andel av butikens besökare som faktiskt köper något. Att arbeta med konverteringsgraden har visat sig vara en mycket effektiv metod för produktivitetsökningar, under årens lopp har vi sett betydande intäktsvinster för butiker som arbetar med detta.

Exempelvis kan med vår personalplanerare schemalägga personalen utifrån data på antal besökare och planerad försäljning under dagen (målbild), samt följa upp planerad mot faktiskt försäljning. 

Se hur besökarna rör sig i butiken

Tittar man samtidigt på hur besökaren rör sig (besöksflöden) har man helt plötsligt en enorm potential att höja kvaliteten på besöket och öka försäljningen runt om i butiken.

Att se var i butiken besöken sker och var någonstans det är tomt är ovärderlig information för den som arbetar med maximera lokalytan.

Besöksräknare i affär
Image by Erwan Hesry

Från 515KR/

MÅN

Räkna antalet besökare i realtid 

Ta hjälp av den senaste tekniken och kontrollera exakt hur många besökare som är inne i butiken/lokalen med hjälp av realtidsmätning.

Via vår webbportal följer du i realtid hur många besökare som befinner sig i butiken. Gränsen ändrar du enkelt i portalen. Överskrids gränsen skickar vårt system direkt ett mejl eller sms:s. 

Systemet och informationen kan enkelt kopplas till skärmar eller enkla och kostnadseffektiva trafikljus-lösningar. 

DET SMARTA SÄTTET ATT DRIVA BUTIK –personalplanERare

Det nya och smarta sättet att driva en butik är här. Tack vare vår nya personalplanerare har det blivit ännu enklare att planera när exakt personalen ska vara på plats för att maximera försäljningen. Systemet planerar personalen utifrån butikens kundflöde och önskad försäljning.

Personalplanerare och besöksräknare för att driva butik

“Det är på många sätt ett revolutionerande verktyg.”

Helge Bjørklund, grundare, BJØRKLUND, Norges största ur- och guldsmedskedja

NÅGRA AV VÅRA KUNDER

KONTAKTA OSS IDAG

Välkommen att boka en presentation, ett möte eller ställ en fråga.