top of page
Studio Portrait
Xperio-logo-2022_White.png

Optimera butiken med besöksdata

Flexibla besöksräkningstjänster för butiker. Ingen bindningstid. +30 års erfarenhet. Vi hjälper dig att samla in värdefull besöksdata.

Besöksräknare för retailbutiker

Vi har mer än 30 års erfarenhet av att hjälpa butiker optimera försäljningen med hjälp av data från besöksräknare och kassasystem.

Oavsett om du vill börja mäta idag eller har gjort det i många år så har vi lösningar och tjänster som passar dina behov. För en fast månadsavgift ingår allt du behöver för att samla in värdefull besöksdata för just din eller dina butiker. Kontakta oss idag för en gratis genomgång eller prisförslag.  

Xperio-Dashboard.png

Besökstrafik i butiken

Med vår bastjänst Räkna & jämför får en butik reda på hur många besökare som går ut och in genom dörrarna.

 

Besöksdata presenteras på skräddarsytt och överskådligt sätt per timme, du kan bland annat jämföra mellan olika tidsintervaller, se korrelationer mellan väderlek, helgdagar och mycket mer.

 

Personligt support med underhåll ingår alltid i vår analysplattform Xperio.

Vill du prata mer med oss? Boka en demo eller ställa en fråga

Ta reda på

Antalet Besökare

När och var besöken sker

Kpi:er

Besöksdata som optimerar butiken

Konverteringsgraden anses av många vara en av de mest användbara KPI:erna för butiker som vill optimera sin verksamhet och i slutändan öka vinstmarginalen.

 

Konverteringsgraden är procentandelen besökare som köper något och därmed konverteras till kunder. För att ta reda på konverteringsgraden behöver vi koppla ihop besöksdata med försäljningsdata. Xperio är byggt för att enkelt ta emot olika typer av data, samt exportera det vidare till andra plattformar om så önskas.  

 

Det går också att schemalägga personalen direkt i Xperio och prognostisera den dagliga försäljningen. Läs mer om IMAS Staff & Sales Forecasting-verktyg.

Laptop-Xperio.png
staff-productivity.png

Analysera fler KPI:er

Förutom att se antalet besök och butikens konverteringsgrad kan du analysera och mäta andra viktiga kpier. Basketsize, capture rate, omsättning och försäljning per kvadratmeter är några av nyckeltalen som du hittar i Xperios produktivitetsrapport.

Analyserna hjälper butiken att identifiera avvikelser för att på det sättet förbättra besöks- och kundupplevelsen, med det övergripande målet är att öka vinstmarginalen tack vare rätt antal personaltimmar och maximerad försäljning.

Se vår guide "Beräkna KPI:er för retailers"

Analystjänster butiker

Vi erbjuder ett brett utbud av data för butiker, här är några exempel du kan samla in och analysera i IMAS analysverktyg Xperio.

Count.jpg

Alltid inkluderad

Räkna & jämför

Analysera besökare som kommer in/ut. Du behöver den här tjänsten för att ha tillgång till Xperio.

Kpi.jpg

KPI

Kör produktivitets-analyser på besök, försäljning, kunder och mycket mer.

Folj-besokare-varma-och-kalla-zoner.jpg

rörelse

Se hur besökarna rör sig och hur länge de stannar.

Räkna-vuxna-och-barn.jpg

Demografi

Skiljer sig mellan, barn och vuxna som kommer in, män och kvinnor.

Support.jpg

Alltid inkluderad

Support

Kontroll och underhåll. Vår personliga support ingår alltid i Xperio.

Xperio-logo-2022.jpg

Kontakta oss

Fyll i formuläret så återkommer vi inom kort. 

Simon.jpg

Simon Lidholm

Key Account Manager Public

Fritz.jpg

Fritz Dimmlich

Regional Director 

/ Key Account Manager Retail

Rörelsemönster och uppehållstid

I Xperio kan man också se hur besökarna och kunderna rör sig inne i butiken, samt se hur länge de stannar i olika delar av butiken (zoner). Det här är exempelvis användningsbart för att maximera skyltning, yta och ommöbleringar.

 

Olika tekniker kan användas för att samla in den här typen av information. Om butiken har ett befintligt WiFi-nätverk från Cisco, Aruba eller Ruckus finns det en god chans att man kan börja samla in mobildata via nätverket. Ett annat alternativ är att använda sensorer inne i butiken för att spåra rörelser och uppehållstid.

Kontakta oss så sätter vi ihop ett förslag anpassat för dig och butikens unika förutsättningar.

Zones.jpg
Index_Xperio.png

Jämför butiken mot index

I  Xperio kan du jämföra butiken mot andra butiker i samma kedja, eller jämföra mot ett landsindex och olika shoppingområden i din region (kräver minst 3 aktörer från samma bransch).

Exempel på rapporter

  • Produktivitetsanalyser

  • Jämförelse

  • Entréanalys

  • Uppehållstid

  • Flest besök

  • Demografi

  • Capture rate

  • Realtid

  • Närvarorapport

  • Värmekarta

  • Benchmark

  • Personal- och försäljningsprognos (schemaläggning)

  • Avvikelserapport

  • Personalens produktivitet

Butiksdemografi

Se hur många män, kvinnor, barn och vuxna som besöker butiken. Ett bra verktyg när du följer upp exempelvis kampanjer eller vill veta hur det exakt ser ut i din butik.

IMAS STAFF PLANNER

IMAS Staff Planner omdefinierar vad personalplanering i butik är genom att kombinera besöks- och försäljningsdata. Missa aldrig ett tillfälle att optimera butikens resurser!

pexels-karolina-grabowska-4491469.jpg

Omdefinierar

personalplanering

Gruppräkning

Besökare som rör sig i grupp är värdefulla att identifiera. Om en barnfamilj kommer in är det stor sannolikhet att en av familjemedlemmarna betalar för hela sällskapet. Kan man identifiera grupper får man mer precisa data.

Se var kunderna riktar uppmärksamheten

Ta reda på var butiksbesökarna riktar blicken. Med den här tjänsten får butiken data på hur stor andel som tittar på skyltar, hyllor etcetera.

Exkludera personalen

Med den här tjänsten läser sensorn av en skylt som sitter på butikspersonalen och utesluter dem därmed från att räknas.

Allt i xperio

I Xperio tar del av du statistiska data i form av tabeller, diagram, kartor, värmekartor och nyckeltal. Systemet är användarvänligt och byggt för att göra både enkla och avancerade djupanalyser.

Öppet API 

Väldokumenterat API med möjlighet att ansluta dina egna applikationer för att hämta och skicka data till och från systemet.

Xperio-logo-2022_White.png
Xperio-Dashboard.png

PROGNOSTISERA OCH OPTIMERA BUTIKENS FÖRSÄLJNING

IMAS Staff & Sales Forecasting prognostiserar och optimerar butiken genom att kombinera besöks- och försäljningsdata, allt för att butiken ska prestera optimalt. 

pexels-karolina-grabowska-4491469.jpg

Öka butikens försäljning och spara pengar

NÅGRA AV VÅRA KUNDER

sostrene-grenes.jpg
Niklaspng.png

"IMAS ville verkligen förstå våra behov och jag kan bara säga att den dagliga supporten och leveransen på IMAS är oöverträffad. Vi som kunder tas på största allvar och supporten är proaktiv och omedelbar".

Niklas Holz, International Business Developer hos Søstrene Grenes Import A/S

KONTAKTA OSS IDAG

Välkommen att boka en presentation, ett möte eller ställ en fråga. 

bottom of page