top of page

Köpvillkor och Leverans

1. Köpinformation

Vid beställning träffas avtal om köp när ni väljer att bekräfta ert köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till er registrerade mailadress. Beställda produkter förblir IMAS egendom tills dess att de är till fullo betalda.

Er order kommer att skickas från vårt centrallager i Ljungskile. Ändringar och tillägg måste göras innan er order behandlas och skickas från oss. Om ni upptäcker eventuella felaktigheter på er order är det därför viktigt att ni omgående kontaktar oss för att om möjligt ändra i ordern.

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om ni inte är nöjda med vår korrigering har ni självfallet rätt att avboka ordern. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel.

 

2. Priser och betalsätt

Samtliga priser anges exklusive moms, beroende på hur ni valt att visa dem. Eventuella avgifter för frakt och betalsätt kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.

Betalning:

Företagsfaktura - Med ett fakturakonto får ni en stående kredit hos IMAS och kan smidigt göra era inköp på faktura via hemsidan, mail, telefon. Vid eventuell betalningsförsening utgår dröjsmålsränta på utstående belopp med åtta (8) % + gällande referensränta (tidigare diskonto) per månad. Betalningstid är tio (10) dagar netto om inget annat avtalats.

 

3. Leveransinformation

Vi står för transportrisken när vi skickar något till er, vilket innebär att vi kostnadsfritt ersätter er med en ny vara vid uppkommen fraktskada eller förlust av försändelse. Vid en eventuell retur till oss står ni som kund för transportrisken.

För ej utlösta paket med ett varuvärde under 500 kr så kommer vi fakturera 195 kr, för ej utlösta paket med ett varuvärde över 500 kr så kommer vi fakturera 395 kr för att täcka uppkomna kostnader. Tänk därför på att alltid hämta ut era beställningar inom 14 dagar från det att paketet ankommit till postombudet.

Vi erbjuder följande fraktalternativ:

 

Brev / Varubrev – För beställningar med mindre vikt och volym. Er beställning levereras direkt i brevlåda eller postbox. Är försändelsen för skrymmande kommer brevbäraren antingen ringa på eller lämna en avisering så att ni kan hämta ut leveransen på närmaste postombud.

Ombudsleverans – Er beställning levereras till företagets närmaste postombud. Ni kommer att få en avisering via antingen SMS eller post-avi. Vi rekommenderar att ni fyller i mobilnummer för SMS-avisering i kassan för kortast möjliga leveranstid. För att kunna lösa ut paketet krävs det att budet har med sig giltig legitimation. Ett postpaket ligger kvar hos postombudet i 14 dagar från ankomstdatumet.

Företagspaket – Leverans sker till registrerad företagsadress vardagar mellan kl 08.00-18.00. Ingen avisering sker innan. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen lämnas en avi och försändelsen kan sedan hämtas hos PostNords ombud.

Pall – Tyngre och större gods/order levereras på pall, vilket sker till företagets adress i gatuplan helgfri vardag dagtid (08-17). Tiderna kan variera beroende på vilken ort leveransen ska ske till, för mer information kontakta PostNord på nummer 0771-33 33 10. PostNord kommer att kontakta er för att meddela lämplig utkörningsdag och ungefärlig tidpunkt. Tänk därför på att registrera lämpligt telefonnummer som PostNord kan nå er på under dagtid. Om ni skulle missa den bokade tiden kan ni kontakta PostNord på 0771-33 33 10 för att bestämma en ny utkörningsdag. PostNord har då rätt att debitera er för den uppkomna kostnaden. För särskilda villkor vänligen se postnord.se

 

4. Transportskada

Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället ber vi er att anmäla det omgående till oss. Synliga skador behöver anmälas senast 3 dagar efter mottagandet och dolda fraktskador inom 7 dagar. Om ni upptäcker en skada på kartongen vid leveranstillfället kan ni vägra att ta emot godset förutsatt att ni inte hunnit kvittera mottagandet. För att reklamationen mot PostNord skall kunna hanteras korrekt måste ni spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.

 

Force Majeure

IMAS är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar IMAS fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

 

5. Garanti*

IMAS lämnar 1 års garanti till företagskunder. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds ni självfallet samma garantilängd. Förbrukningsvaror samt tillbehör som t ex kablar, kontakter och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år.

Garantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

Obs! Reklamationsrätten gäller ej vid företagsköp.

Teknisk support

 

För teknisk support har IMAS rätt att hänvisa kund till tredjepartsföretag betalsupport eller till respektive produkttillverkare. Observera att supporten kan vara på engelska för vissa tillverkare och endast via kontakt via e-mail eller hemsida.

*Vid separat tecknat avtal med garantivillkor gäller det med tolkningsföreträde.

 

6. Öppet köp och retur*

Vi erbjuder företag 10 dagars öppet köp vid obruten förpackning.

Öppet köp gäller ej beställningsvaror som inte ingår i ordinarie sortiment.

Återköp/retur tillämpas ej utan godkännande av IMAS. Om ni önskar använda er av öppet köp ber vi er meddela oss det så snart som möjligt.

Hur returnerar jag min vara?

Kontakta oss via formuläret och meddela att ni avser göra en retur. Vid nyttjande av öppet köp står ni som kund för returfrakten. Övriga kostnader, såsom kostnad för varan och frakt från oss till er kommer ej att återbetalas. IMAS kommer ej lösa ut paket mot postförskott. Vi rekommenderar er att returnera försändelsen på ett vis som gör att försändelsen anländer till vår returadress.

 

Returadress:   

IMAS

Vällebergsvägen 19

459 30 Ljungskile

Programvara

Kund erhåller ingen annan rätt än vad som medföljer av de licenser eller särskilda villkor som kommer med respektive programvara. Programvaran får endast användas i enlighet med villkoren i medföljande licensvillkor.

*Vid separat tecknat avtal med villkor kring öppet köp och retur gäller det med tolkningsföreträde.

 

7. Sekretess

 

Sekretess, personuppgifter och marknadsföring

När du handlar hos oss anger du personuppgifter så som namn, adress, mailadress, telefonnummer och i vissa fall även organisationsnummer. Denna information behöver vi för att leverera varan till dig, men även för hantering av garantiärenden eller försäkringar. Organisationsnummer krävs vid eventuell kreditupplysning samt vid tecknande av försäkring. Personuppgiftsansvarig är vi, IMAS AB 556723-9552, Vällebergsvägen 19, 45930 Ljungskile, som behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204). Behandling av uppgifterna (inklusive i förekommande fall organisationsnummer) kan ske av oss eller av någon av våra samarbetspartners. Syftet med denna behandling är att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig som kund, informera om erbjudanden och nyheter. Personuppgifterna behandlas också inom ramen för marknads- och kundanalyser, som utgör underlag för marknadsföring, metod- och affärsutveckling, och för att fullfölja det som krävs av oss enligt lag. Genom att acceptera våra köpvillkor samtycker du till att bli kontaktad av oss i marknadsföringssyfte. Kontakt kan komma att ske via mail, SMS, postala utskick eller på andra sätt. IMAS strävar efter att erbjuda dig som kund bättre och mer personliga erbjudanden. Det innebär att vi kan använda särskilda kriterier som grund för marknadsföring, exempelvis inköpsstorlek, inköpsfrekvens, inköp av visst sortiment eller vara, inköp i en viss försäljningskanal mm. Vi kan även komma att komplettera kunduppgifter i syfte att erbjuda god kundvård. För att kunna upprätthålla en god servicenivå gentemot dig som kund dokumenterar vi all kundkommunikation.

 

Du har rätt att på begäran ta del av dessa uppgifter. Om uppgifterna skulle visa sig vara felaktiga, ofullständiga eller på annat sätt irrelevanta åligger det oss att vidta rättelseåtgärder. Som kund kan du motsätta dig att dina uppgifter används för marknadsföringsändamål varvid IMAS åtar sig att införa en så kallad reklamspärr. Anmälan om reklamspärr görs till info@imas.se.

 

Kontakt och övrig information

Vårt kontor är beläget i Ljungskile på följande adress:

 

IMAS Group Sweden AB (556723-9552)

Vällebergsvägen 19

45930 Ljungskile

bottom of page