Image by nextbike

GDPR compliance

Location Intelligence

Helt nya kundinsikter som tar dig utanför butiken

Location Intelligence för butiker och fastighetsägare

Ta del av en helt ny teknik och ta reda på var dina kunder tenderar att komma ifrån, vart de ska och vilka platser de besöker på vägen till din butik. Det här verktyget är något för dig som vill ligga steget före dina konkurrenter när det kommer till marknadsinsikter och kundbeteenden.

Med IMAS Location Intelligence tar du del av insikter som bygger på så kallad smart maskininlärning. Informationen kommer från mobilsignaler som slås samman och anonymiseras till statistik som du sen kan göra analyser som avsevärt förbättrar kunskapen om hur dina kunder rör sig utanför butiken.

jAG VILL VETA MER, KONTAKTA MIG

shopping location
Loyalty analyses.jpg

Tekniken svarar på flera affärskritiska retailfrågor

Loyalty analyses table.jpg

1

Lojalitetsanalys – vilka butiker besöker mina kunder?

Med tekniken får du reda på dina kunders mest populära shoppingplatser. Ta del av information om hur många som besöker respektive plats per timme, vecka och månad.

2

Kampanjmätning utanför butiken

Mät om dina utomhuskampanjer driver fler människor till dina butiker. Det här verktyget ger dig svaret som du länge sökt efter. Ser mina kunder annonserna på stan?

Campaign meassurement graph.jpg
Campaign meassurement.jpg
Sport Tactics

3

Shopper Catchment – är det dags att göra en förändring?

Denna teknik kan upptäcka varifrån kunderna kommer och går. För att ta ett exempel; om två butiker delar samma kunder, tillhör samma kedja och ligger nära varandra, kan detaljhandelskedjan överväga att flytta en av butikerna. Eller så kan ses som en fördel att ligga nära varandra för att inte tappa kunder till konkurrerande butiker i närheten.

4

Benchmarketing – hur ser konkurrensen ut just nu utanför din butik?

När du analyserar data från platsintelligens börjar du snart få ett bra grepp om hur konkurrensen ser ut utanför din butik. Din största rival idag kanske inte är densamma nästa vecka. Ta reda på det och ligg steget före tack vare värdefull information.

Confident Businesswoman

5

Se populära platser och vägar till butiken

Se hur dina kunder rör sig på väg till butiken, vilka vägar är populärast? Se också om kunderna besöker andra återförsäljare före / efter att ha besökt specifika fastigheter, och se hur ofta de kommer tillbaka.

6

Identifiera förändringar som har direktpåverkan på butiken

När trender upptäcks tidigt kan strategier anpassas för att behålla och få kunder. För att ta ett exempel från Tyskland. När pandemin bröt ut kunde lokaliseringstekniken visa att dagligvaruhandlare i München reagerade två veckor tidigare än de i Frankfurt. Informationen visade också att kunder gynnade butiker där de kunde köpa allt de behövde och bara göra ett stopp. Med facit i hand känns det självklart, men i stunden kan den här informationen vara väldigt värdefull att ta del av när man behöver fatta snabba beslut.

Image by Miguel Martins

Hur fungerar tekniken?

En viktig del i den här tekniken är systemets massdatabas, som huvudsakligen kommer från mobilanvändares appar via GPS-signaler. GPS: s främsta fördelar är dess geografiska precision, vilket gör att tekniken kan skilja mellan förbipasserande och faktiska butiksbesökare.

Genom att kombinera olika datakällor, maskininlärning och anonymisering kan vi ge statistiskt detaljerad men ändå sekretessbevarande information om besökare var som helst.

Hur tekniken säkerställer integritet och GDPR -efterlevnad

Anonymisering:

Tekniken ger endast anonymiserade konsumentinsikter för ett visst område eller en viss plats. Den interna metoden kombinerar aggregering, generalisering och randomiseringsteknik så att data förblir privata även om de exporteras eller exponeras på något sätt.

Aggregering:

Företag får bara statistik på gruppnivå för platser från oss. Vi tillhandahåller inte publikstatistik för platser som sällan besöks, eftersom detta skulle riskera integritet och insikt.

Samtycke:

Vi samarbetar med partners som är specialiserade på GDPR-kompatibel samtyckesinsamling från appar. Nästan alla globala dataföretag tar emot data från appar baserade på samma samtycke och via partners, vilket gör det till branschstandard.

 

Hur vi skyddar individen

Anonyma insikter:

Vi använder anonymiseringsmetoder som infusion av syntetisk data. Genom att göra det säkerställer vi att individer inte kan identifieras, även om ett företag kombinerar våra datainsikter med andra data.

Gruppstatistik:

Företag får bara statistik på gruppnivå från oss, till exempel besökte 300 000 personer denna stormarknad förra månaden. Om en plats sällan besöks, tillhandahåller vi inte statistik för den.

Image by Markus Spiske
 

Kontakta oss idag

Boka en kostnadsfri demo och genomgång!

Internationell närvaro

Med över 30 000 installationer och flera hundra kunder spridda över Europa och Sydostasien har vi etablerat starka relationer med våra kunder och leverantörer. Huvudkontoret för vår nordiska verksamhet finns i Sverige, huvudkontoret för Europa i Tyskland och för Syd-Sydostasien i Thailand.

30 000+

INSTALLATIONER