top of page

Kundräknare i realtid hos Kolmården: ”Det blir snabbt en besparing för oss"

Uppdaterat: 3 maj 2021

Kolmården, Nordens största djurpark, räknar sedan i påskas sina besökare i realtid med hjälp av kundräknare från IMAS. – För oss på Kolmårdens är det centralt att kunna säkerställa rätt antal gäster i djurparken för att minimera risken för smittspridningen, samtidigt ser vi stora fördelar i framtiden att få bättre överblick på besöksflödena i parken och kunna skapa upplevelser i världsklass, säger Jimmy Persson, som är affärsområdeschef på Kolmårdens djurpark.

Jimmy Persson, affärsområdeschef Kolmården. Foto: Kolmården.
Jimmy Persson, affärsområdeschef Kolmården. Foto: Kolmården.

Pandemin slog hårt mot Kolmården under 2020 och gjorde att djurparken fick ställa om mycket av verksamheten för att kunna hantera de rådande begränsningarna.


- Det innebar att vi tex. endast tog emot bokade besök, införde en kontantfri park, matbeställningar i app, ändringar i fysiska kösystem, höll fler entréer öppna med mera, berättar Jimmy Persson.


- Nu har vi satt upp kundräknare på alla entréer samt inne i parkens två största butiker med digitala skyltar för att göra det enkelt för gästen att förstå när man kan gå in eller inte för att motverka trängsel.


Jimmy berättar att om man inte hade haft kundräknare på plats hade parken varit tvungen att bemanna varje ingång varje timma, varje dag, för att kunna hålla optimalt gästantal i djurparken.


- I detta avseende blir det snabbt en besparing för oss och vi kan lägga de resurserna på andra säkerhetsåtgärder i parken, som tex. trängselvärdar, säger Jimmy.


Butikerna är utrustade med livestreaming realtid för att undvika trängsel

I de butiker på Kolmården som har försetts med kundräknare, används en realtidslösning som har en uppdateringsfrekvens på endast 5 sekunder. På en liten yta kan det snabbt bli trängsel, så där kommer den här lösningen väl till hands.


- Att vi fått kundräknare på plats gör att vi kan fokusera på att ge bra service till våra gäster, istället för att våra säljteam fastnar i att de måste agera som trängselvärdar.


Bättre koll på besöksflödena med hjälp av kundräknare

Förutom att veta hur många som går in och ut vet Jimmy och hans kollegor idag mer om hur gästerna rör sig och var de lämnar parken.


- Jag har varit intresserad av kundräknare innan för att få bättre koll på hur gästerna rör sig och få ett bra underlag på rörelsemönster. Detta kommer hjälpa oss förbättra upplevelsen för gästerna även efter pandemin.


Avslutningsvis, hur upplever du det är att arbeta med IMAS?

- Jag tycker att driftsättningen av utrustningen har gått bra och det har varit en god dialog längs vägen. Vi lyckades etablera systemet på väldigt kort tid. Min kontaktperson Simon är tillgänglig, vi har öppet på annorlunda tider och vi var tydliga med det här från början att det inte är en 7-16-verksamhet, det har varit smidigt och han är väldigt tillmötesgående.


Om Kolmården

Kolmården är ett av Sveriges populäraste resmål för barnfamiljer med bland annat berg- och dalbanan Wildfire, linbanan Safari, delfinföreställningen HOPE och Bamses Värld. .. Under en säsong har Kolmården drygt 700 000 besökare.


OM IMAS

Vi hjälper butiker, köpcentrum och offentliga aktörer att samla in och förstå information om sina kunder och besökare. Informationen kommer från besöksräknare, affärssystem och andra datakällor. IMAS har över 30 års erfarenhet och är en av de ledande aktörerna i Europa inom besöksräkning och har även kontor i Indien, Thailand och Indonesien.






bottom of page