Hjalmar Brage
- 7 juni 2023
Kombinera tekniker och få ut mer av besöksräkningen
IMAS Group erbjuder olika typer av tekniker för att samla in information om hur och när människor rör sig. Teknikerna har olika...
Fördelar WiFi
Kostnadseffektivt insamling
Använd befintligt WiFi-nätverk
Snabbt identifiera mönster
Samla in besöksdata på stora ytor
Effektivisera besöksräkningen. Använd ditt befintliga wifi-nätverk för att samla in besöksdata och snabbt identifiera mönster bland besökarna och kunderna.
Tack vare ny WiFi-teknik kan vi samla in besöksdata och snabbt identifiera mönster. Du kan se information om antalet besökare, rörelsemönster och uppehållstid med upp till 50 % lägre kostnader jämfört med om du skulle använda en helt sensorbaserad lösning. Tekniken fångar upp anonyma Wi-Fi-signaler från mobiltelefoner.
• Om du redan har ett befintligt WiFi-nätverk installerat från Aruba, Huawei, Cisco eller Ruckus är chansen stor att du kan använda ditt nätverk för att samla in data utan att behöva göra några installationer.
• Om du inte har ett WiFi-nätverk kan du lägga till accesspunkter för att täcka området.
• Tekniken är baserad på över 10 års akademisk forskning i Sverige och har testats och validerats noggrant.
Tack vare befintliga eller nya accesspunkter kan du samla in data inomhus och utomhus och snabbt identifiera mönster om antalet besökare, besöksflöde, konverteringsgrad och uppehållstid. Du får även tillgång till nya KPI:er som unika besökare och korrelation mellan olika zoner i den fysiska butiken.
Exempel på data som kan samlas in
Antal besökare
Unika besökare
Besöksflöden
Korrelationer
Uppehållstid
Förbipasserande/andel som går in i butiken
Kombinera med försäljningsdata och se
Konverteringsgrad
Försäljningsprocent
Kunder/Säljtider
Signaler från mobilen
Ungefär 85 % av befolkningen har WiFi aktiverat på sina mobiltelefoner. När den är påslagen skickar den en ping 7-15 gånger i minuten för att hitta ett tillgängligt nätverk.
Insamling
Signalerna samlas in och skickas till servrar. Uppgifterna behandlas innan de lagras så att de stödjer GDPR-kraven.
Analys
Informationen analyseras och är nu redo att användas.
Använd informationen
Besöksdatan är klar och presenteras på ett överskådligt sätt i vår analysportal Xperio. Informationen kan användas separat eller i kombination med andra datakällor.
Insamlingen med WiFi bygger på ett statistiskt tillvägagångssätt
Insamlingen bygger på ett statistiskt tillvägagångssätt och fungerar på samma sätt som en opinionsundersökning, det innebär att vi inte behöver samla in data från alla för att få ett statistiskt underlag.
Systemet bygger på en dubbelkontroll på plats och efter det ligger olika filter (RSSI etc.) till grund för beräkningen.
Kombinera med sensorer eller lägg till accesspunkter
I många fall kan du kombinera WiFi-tekniken med sensorer för att skräddarsy dina behov. Om nätverket saknar räckvidd kan vi lägga till fler WiFi-accespunkter. Om du inte har ett tillgängligt wifi-nätverk kan vi sätta upp accesspunkter för att täcka det aktuella området. Det behövs betydligt färre accesspunkter jämfört med om man enbart skulle sätta upp sensorer.
Läs mer om fördelarna med att kombinera olika tekniker.
Stöder GDPR – enkel och säker teknik
Datainsamlingen och datarensningen sker helt anonymt, den enda information som sparas är den anonyma telefonens position och alla personuppgifter raderas inom några mikrosekunder. Allt görs enligt GDPR-föreskrifter.
Tekniken är den enda i sitt slag i Europa som har godkännande från en europeisk datainspektion.
Förenkla beslutsfattandet
Tack vare data som samlas in från telefoner kan du snabbt identifiera mönster och övervaka avvikelser i besökarantalet. Med hjälp av informationen får en bättre förståelse för sina anläggningar och värden.
WiFi-tekniken används bland annat av butiker, stadskärnor, fastighetsägare och köpcentrum för att på daglig basis förbättra arbetet och beslutsfattandet.
Vi levererar WIFI-mätning tillsammans Bumbeelabs
År 2008 började Bumbeelabs utveckla sin produkt för att mäta och följa besökare med hjälp av trådlösa nätverk. Arbetet inleddes inledningsvis tillsammans med Sveriges största retailkedja för att positionera varor och förbättra inomhusnavigering. Men runt 2010 kom Bumbeelabs, tillsammans med Svenska stadskärnor, på idén om att ta steget att utveckla lösningen till utomhusmiljöer. Idag har IMAS och Bumbeelabs ett nära utbyte med varandra.
Den personliga integriteten är skyddad enligt GDPR
Ingen information om enskilda besökare sparas utan allt som loggas är klockslag och koordinater. Du kan känna dig trygg med att systemen som vi använder oss av skyddar den personliga integriteten och följer alla krav som kommer med GDPR. Tekniken blev godkänt av den Integritetsskyddsmyndigheten (då Datainspektionen) 2015. Tekniken är unik och den enda på marknaden som möter myndighetens krav.
Kontakta oss
Fyll i formuläret så återkommer vi inom kort.
Simon Lidholm
Key Account Manager Public
Fritz Dimmlich
Regional Director
/ Key Account Manager Retail